Wiele osób posiada talent artystyczny, ale na nim nie zarabia. Dlaczego? Niektórzy wątpią w swoje umiejętności, a innym brakuje koncepcji na przekucie zdolności w pieniądze. Jeśli jesteś w którejś z tych grup, koniecznie przeczytaj bieżący wpis. Obalamy w nim różne mity na temat sprzedaży swoich wyrobów oraz prezentujemy pomysły na rękodzieło, które łatwo można spieniężyć.
Zarabianie na talencie artystycznym
Na pewno znasz kogoś, kto dla przyjemności maluje pejzaże, szyje kocyki dla dzieci znajomych albo hobbystycznie tworzy stroiki na święta. Każda z tych umiejętności to talent. Osobie uzdolnionej często trudno jest uwierzyć, że większość ludzi w ogóle nie potrafi rysować, wyszywać ani komponować dekoracji. Ograniczeniami w tym przypadku są nie tylko wyobraźnia i wprawa, ale przede wszystkim brak zmysłu artystycznego. To nic złego. Ludzie, którzy są go pozbawieni, mają inne zdolności. Dziś jednak skupimy się na tych, którzy potrafią stworzyć coś z niczego.
Ten, kto posiada zmysł artystyczny, będzie szukał możliwości jego wykorzystania. Większość takich osób nie zrobi jednak kariery w świecie sztuki. Zwykle ich talent ograniczy się do aktywności w czterech ścianach domu lub kręgu rodziny i najbliższych znajomych. Nie wszystkie utalentowane osoby wyróżniają się geniuszem w jakiejś dziedzinie, ale każda z nich może rozwijać swoje umiejętności i zacząć na nich zarabiać.
Zmysł artystyczny przejawia się w rozmaitych obszarach, więc spójrz na swoje dokonania naprawdę szeroko. Może wolne chwile poświęcasz wyszywankom, tworzeniu grafik komputerowych albo biżuterii z nietypowych materiałów? A może projektujesz ubrania lub malujesz tkaninowe obrusy? Nawet, jeśli Twoim zdaniem robisz coś prostego, pomyśl, że wiele innych osób tego nie potrafi. Konsumenci chętnie wydają pieniądze na unikalne, ręcznie wykonane przedmioty. To może być Twoja nisza.
Na pewno wiesz, kto w Twoim otoczeniu wręcza solenizantom własnoręcznie wykonane kartki urodzinowe, finezyjnie udekorowane ciasteczka albo niedostępne w żadnej kwiaciarni bukiety. Każda z tych osób posiada talent artystyczny, który można przekuć w sukces i zarobić realne pieniądz. A co jest Twoją mocną stroną?
Jak zacząć zarabiać na zdolnościach artystycznych?
Aby spieniężyć talent najpierw określ dziedzinę swojej twórczości. To, że od czasu do czasu pieczesz ciasteczka i pokrywasz je lukrem nie oznacza, że z sukcesem otworzysz biznes cukierniczy. Spójrz na swoje umiejętności życzliwie (Moje dekoracje z lukru są bardzo ładne!), ale też obiektywnie (Pierniczki dekoruję tylko na dwa sposoby, robiąc na nich lukrowe kwiatki i serca.).
Pomyśl, czy swój talent możesz rozwijać i czy chcesz to robić (W ciągu miesiąca z przyjemnością nauczę się trzech nowych wzorów do dekoracji ciastek.). Następnie sprawdź, jak na Twoje wyroby zareaguje rodzina i znajomi. Niech ocenią, czy domowej roboty pierniczki są smaczne i czy zdobiące je wzory robią wrażenie. Jeśli tak, pomyśl o biznesie rękodzielniczym.
Na czym polega biznes rękodzielniczy?
Najogólniej mówiąc, firma oparta na rękodziele składa się z dwóch obszarów: własnoręcznej produkcji towaru oraz jego sprzedaży. Coraz więcej działalności związanych z trendem hand made (z ang. ręcznie robiony) odnosi sukces. Konsumenci cenią unikalne towary i chętnie płacą za realizację indywidualnych, niepowtarzalnych zamówień.
Jeśli Twój talent pozwala na tworzenie estetycznych i wysokiej klasy produktów, rozważ otwarcie firmy z rękodziełem. Możesz w niej sprzedawać to, co tworzysz, czyli ręcznie malowane obrusy, pierniczki, wyszywanki, maskotki, rysunki, kolczyki itd. Twoja oferta może dotyczyć tylko tego, co zostało już stworzone albo obejmować realizację indywidualnych zamówień, np. na materiałową torbę w słoneczniki albo bransoletkę z kulek zrobionych na drutach.
W opisach towarów zawsze pisz prawdę. Jeśli używasz półproduktów lub gotowych komponentów, poinformuj o tym. Nie ma nic złego w posiłkowaniu się nimi, wszak dzięki tym rozwiązaniom tworzysz coś nowego. Pamiętaj jednak, by uprzedzić o tym konsumentów. Szczerość jest zawsze w cenie, w przeciwieństwie do ukrywania prawdy czy mijania się z nią.
Pamiętaj, by to, co tworzysz, było wyjątkowe. Staraj się zatem nie korzystać z gotowych rozwiązań, np. szablonów. Konsumenci są wybredni i wyedukowani, więc prędzej czy później ktoś odkryje, że Twoje dzieła nie są w pełni autentyczne, autorskie czy ręcznie robione.
Podsumowanie
Robienie tego, co lubisz i otrzymywanie za to zapłaty brzmi interesująco, prawda? Przekucie talentu w pieniądze nie jest łatwe. Warto jednak spróbować, ponieważ dzięki wytrwałości i pracowitości możesz odnieść sukces. Usiądź i zastanów się, co jest Twoją mocną stroną i czy posiadasz zmysł artystyczny. Może to będzie Twój pomysł na udany biznes!