W życiu każdego człowieka przychodzi taki moment, w którym zaczyna zastanawiać się jak rozwinąć skrzydła i osiągnąć jeszcze więcej w swoim życiu zawodowym. Wiele osób w tej sytuacji wpada na pomysł założenia własnego biznesu. Jednak od czego zacząć? Jak założyć firmę krok po kroku?
Założenie firmy – od czego zacząć?
Założenie własnej firmy nie należy do łatwych zadań. Wymaga od przedsiębiorcy wiele wysiłku, ciężkiej pracy i dużej ilości wolnego czasu. Stworzenie swojego biznesu wiąże się nie tylko z samym wymyśleniem tego, czym będzie się zajmować firma, ale również wykonaniem kilku ważnych kroków, aby działalność zaczęła istnieć.
Założenie firmy krok po kroku należy zacząć od wyboru formy prawnej prowadzonej działalności. Różne formy wymagają poświęcenia różnej ilości czasu na oczekiwanie na rejestrację. Ponadto, każda forma prawna to inne koszty założenia firmy, jej prowadzenia, a także wysokości składek ZUS i opodatkowania. Przykładowo, założenie spółki cywilnej będzie tańsze od spółki komandytowej. Jeśli zatem nie jest się pewnym co do wyboru formy prawnej firmy najlepiej zastanowić się i przeanalizować wszystkie wady i zalety.
Równie ważnym, krokiem będzie wybór formy opodatkowania. Wybór ten jest zależny od tego, jaki rodzaj biznesu zamierza prowadzić przedsiębiorca oraz jaka jest wielkość prognozowanych przychodów. Są cztery formy opodatkowania – PIT, CIT, karta podatkowa oraz ryczałt od przychodów. Każda z tych form dostępna jest dla wybranych rodzajów działalności, dlatego warto wcześniej zapoznać się z tym, jaka forma będzie pasować do wybranego przez nas rodzaju działalności.
Rejestracja firmy i wniosek
Gdy przedsiębiorca ma już ustalone na jaką formę działalności się decyduje oraz jaką formę opodatkowania woli, czas na fizyczne zarejestrowanie firmy. Jeśli wybór padnie na działalność jednoosobową należy liczyć się z tym, że konieczne jest złożenie specjalnego wniosku CEIDG. To skrót od Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czyli spisu przedsiębiorców działających na terenie Polski. Wniosek CEIDG składa się z podania o wcześniej wspomnianą formę opodatkowania, informacji o numerze konta bankowego oraz płatników składek osób ubezpieczonych, a także wniosków o nadanie numerów NIP i REGON. Ważne jest to, aby wiedzieć, że działalność może zostać podjęta już w tym samym dniu, co złożenie wniosku, jednak pod warunkiem, że data zostanie określona jako rozpoczęcie działalności. Wniosek CEIDG należy złożyć do odpowiedniego urzędu gminy.
Po oddaniu wniosku trzeba pamiętać o rejestracji działalności w ZUSie. Przedsiębiorca, który zakłada firmę ma obowiązek zgłosić się do ZUS jako osoba ubezpieczona w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności. Dodatkowo dobrze wiedzieć, że osoby zakładające firmę po raz pierwszy dostają ulgę w płaceniu składek ZUS, tak samo jak ci, którzy nie prowadzili żadnej działalności w ciągu ostatnich pięciu lat.
Należy również pamiętać o tym, że tak jak wcześniej było wspominane, przy składaniu wniosku CEIDG trzeba podać numer konta bankowego. Może być to konto prywatne lub firmowe, w zależności od tego, co woli przedsiębiorca. Warto jednak wiedzieć, że przy transakcjach przekraczających 15 tysięcy euro istnieje obowiązek korzystania z konta firmowego.
Podsumowanie
Cała procedura zakładania firmy krok po kroku jest dość długa i wymagająca. Pomimo to, jeśli przedsiębiorca wcześniej zapozna się z tym co musi zrobić przed założeniem własnej działalności, proces nie jest tak trudny do przejścia, jak mogłoby się wydawać. Po złożeniu odpowiednich wniosków oraz wyborze form działalności i opodatkowania można skupić się na małych detalach, takich jak wyrobienie własnej pieczątki i założenie adresu mailowego. Potem pozostaje tylko cieszyć się z własnych osiągnięć.