Prowadzisz firmowy fanpage i chcesz, aby miał wielu fanów? Jeśli tak, ten wpis został napisany z myślą właśnie o Tobie! Podpowiadamy w nim, na czym polega skuteczne pozyskiwanie fanów na Facebooku, budowanie z nimi relacji oraz ich utrzymywanie.
Jak pozyskać fanów dla fanpage’a?
Rozbudowa fanpage’a nie jest trudna, ale wymaga cierpliwości oraz pomysłowości. Nikt nie polubi pustej tablicy, więc w pierwszej kolejności zadbaj o to, by znalazły się na niej ciekawe treści. Twórz krótkie, angażujące wpisy według zaplanowanego harmonogramu. Poświęć 2-3 dni na jego przygotowanie, aby w ciągu całego miesiąca publikować gotowe, przemyślane posty. Jak zbudować harmonogram i sieć wpisów? To proste.
Najpierw stwórz mapę skojarzeń, dotyczącą Twojej działalności. Zajmujesz się sprzedażą kosmetyków w sklepie online? Świetnie! Możesz w takim razie pisać o pielęgnacji urody, składnikach preparatów kosmetycznych, środowisku (wszak to z niego pochodzą najszlachetniejsze oleje i dodatki). Pomysłów jest mnóstwo! Mapa skojarzeń pozwoli Ci szeroko opowiadać o swojej pracy i ofercie, unikając monotonnego pisania wyłącznie o sprzedawanych w Twoim sklepie kosmetykach.
Następnie, na podstawie mapy, przygotuj zapas postów na cały miesiąc. Wpisy możesz publikować codziennie lub co drugi dzień. Pamiętaj jednak, by pojawiały się co najmniej 2 razy w tygodniu. Ważne jest, by Twoje wiadomości były angażujące i interesujące. Za ich pośrednictwem możesz odpowiadać na popularne pytania w Twojej branży, np. „Czym jest olej arganowy”? albo „Jak pielęgnować latem cerę tłustą?”.
Posty powinny także, oczywiście, opowiadać o Twoim asortymencie. Na fanpage’u możesz promować nowości, ogłaszać konkursy i informacje o rabatach. Pamiętaj jednak, by treści typowo reklamowe pojawiały się tylko od czasu do czasu. Przyjmij, że na 10 wpisów, maksymalnie 2 będą reklamą – to zdrowa proporcja.
Jeśli na Twoim fanpage’u są już ciekawe wpisy (co najmniej 10) możesz zacząć szukać fanów. W pierwszej kolejności do polubienia strony zaproś znajomych i członków rodziny, którzy mogą być zainteresowani Twoją branżą. Nie wysyłaj jednak zaproszenia do wszystkich! Nawet, jeśli ktoś kliknie Twój fanpage z sympatii do Ciebie, to taki fan nie będzie wartościowy dla prowadzonego biznesu. Pomyśl, kogo naprawdę interesują Twoje produkty i zachęć te osoby do polubienia tablicy. Następnie… ogłoś konkurs! Zrób to zgodnie z regulaminem Facebooka. Następnie poproś obecnych fanów, by udostępnili go na swoich profilach. W ten sposób wiele osób pozna Twój fanpage i zyskasz nowych gości.
Jak NIE pozyskiwać fanów na Facebooku?
Poszukiwanie fanów wymaga czasu, dobrych postów i pomysłowości, ale wiele osób omija te punkty i polubienia… kupuje. W Internecie nietrudno znaleźć tanie pakiety, które zawierają nawet 1000 fanów, gotowych polubić Twój profil. Wiedz jednak, że poza imponującą liczbą, tacy fani nie wniosą nic więcej do prowadzonego przez Ciebie biznesu. Najczęściej są to profile osób zza granicy, które nawet nie wiedzą, czym się zajmujesz. Zakup fanów nie jest etyczny i nie przyniesie Ci realnych zysków. Dużo lepiej jest mieć 300 prawdziwych polubień od osób, które interesują się Twoim asortymentem niż 1000 „pustych” lajków.
Facebook zabrania organizowania konkursów, w których warunkiem uczestnictwa jest polubienie fanpage’a albo udostępnienia postów. Wiele osób ignoruje jednak regulamin i stara się „zmusić” osoby zainteresowane konkursem do wykonania określonych poleceń. Pamiętaj jednak, że taka praktyka jest zakazana i grożą za nią różne sankcje – od usunięcia wpisu, po zablokowanie całego profilu.
Podsumowanie
Każdy posiadacz firmowego fanpage’a chciałby, aby profil miał wielu fanów. Można osiągnąć ten efekt dwojako – stosując uczciwe lub nieetyczne metody pozyskiwania lajków. Zawsze warto wybierać aktywności tylko z tej pierwszej grupy. Dzięki nim zyskasz wartościowych fanów i nie będzie groziło Ci zablokowanie.