Otworzenie firmy w mieście, które liczy mniej niż 20 tysięcy mieszkańców, może wydawać się trudnym zadaniem. Warto jednak pamiętać, że w takich miejscach znalezienie pracy także nie jest łatwe. Czasem jedynym rozwiązaniem jest wyjazd albo… pozostanie na miejscu i opracowanie planu wejścia na lokalny rynek. Skąd jednak wziąć pomysł na własny biznes w małym mieście?
Przymiarka do własnej firmy
Na początku rozważań zastanów się, czy podołasz prowadzeniu firmy. Sprawdź, jak zakłada się własną działalność, ile obowiązków wiąże się z jej prowadzeniem i kto może pomóc Ci w formalnościach (doradca, księgowa). Konkretne informacje uzyskasz w urzędzie pracy lub urzędzie gminy. Zorientuj się, czy możesz ubiegać się o dofinansowanie dla nowych przedsiębiorców lub szkolenie z zakresu przedsiębiorczości. Im więcej danych zbierzesz o zakładaniu i prowadzeniu biznesu, tym lepiej.
Jeśli po wstępnym rozpoznaniu tematu uznasz, że nadal marzysz o swojej działalności, przystąp do analizy sytuacji rynkowej w Twoim miasteczku. Na czym ona polega? Charakteryzujesz lokalne czynniki, które wpływają na zainteresowanie ludzi różnymi usługami lub produktami. Aby ocenić potencjał regionu, odpowiedz na poniższe pytania:
• Czy miasto lub jego okolice mają walory turystyczne?
• W jakiej sytuacji ekonomicznej znajdują się mieszkańcy? Czy większość z nich ma pracę?
• Po jakie artykuły i usługi należy pojechać do większego miasta, ponieważ nie ma ich na miejscu?
Odpowiadając na te pytania dowiesz się, jaki potencjał biznesowy tkwi w Twoim miejscu zamieszkania. Ocenisz także, czy realizacja Twojego pomysłu na firmę ma szansę powodzenia.
Przykład:
Miasteczko ABC położone jest w atrakcyjnym turystycznie miejscu. Wokół nie brakuje pensjonatów i prywatnych kwater, które w sezonie cieszą się sporym zainteresowaniem turystów. Rywalizacja między nimi jest zauważalna, a w okolicy jest wystarczająco dużo miejsc noclegowych. Pomyśl, co przydałoby się turystom oraz, poza sezonem, także mieszkańcom. Może kameralna restauracja lub karczma z opcją urządzania różnych przyjęć? A może wypożyczalnia sprzętu sportowego albo stadnina koni?
Ocena ryzyka prowadzenia własnej firmy
Opracowując biznesplan, nie zapomnij o analizie konkurencji. Sprawdź, jak radzą sobie podobne firmy w regionie i czy przypadkiem ich liczba nie jest już wystarczająca. Pozwoli Ci to uniknąć nietrafionej inwestycji.
Przykład:
W 15-tysięcznym mieście XYZ funkcjonuje 5 zakładów fryzjerskich, z których 2 zapewniają także drobne usługi kosmetyczne (regulacja brwi, henna rzęs). Do placówek często można wejść „z marszu”, ponieważ zapisy nie zawsze są potrzebne z uwagi na umiarkowany ruch. Po dokonaniu analizy można zatem uznać, że kolejny mistrz nożyczek może nie odnieść sukcesu w XYZ, ale porządny zakład kosmetyczny ma szansę powodzenia.
Jakie działalności można rozpocząć w małym mieście? W zależności od jego lokalizacji oraz siły nabywczej mieszkańców, opcji jest bardzo wiele.
5 pomysłów na biznes w małym mieście
1. Odzież używana z wyższej półki
Ekskluzywny lumpeks? Czemu nie! Większość second handów oferuje tanią i niskiej jakości odzież, pośród której można, co prawda, znaleźć prawdziwe perełki, ale zdarza się to rzadko. Rozwiązaniem tego problemu może być otworzenie sklepu z sortowaną odzieżą używaną. Markowe, dobrej jakość ubrania w przystępnych cenach sprzedadzą się wszędzie.
2. Catering z prawdziwego zdarzenia
W mniejszych miastach nie jest łatwo znaleźć naprawdę dobrą firmę cateringową z ciekawym menu. Rzadkością są np. dania kuchni orientalnej, potrawy wegańskie czy bezglutenowe. Obecnie jedzenie to też część światopoglądu, zatem coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co ma na talerzu. Jeśli odkryjesz, czego w tej dziedzinie brakuje mieszkańcom Twojego miasta, możesz odnieść sukces.
3. Atrakcje dla seniorów
Ciekawą formą spędzania czasu dla seniorów mogą być różnego rodzaju warsztaty, wycieczki lub piesze wędrówki, opracowane z myślą o najstarszych. Osób w dojrzałym wieku przybywa, zatem to liczna grupa konsumentów, którzy chcieliby ciekawie spędzić jesień życia.
4. Przytulne miejsce spotkań lub… fast food
Kafejka, herbaciarnia, knajpka lub fast food – każde z tych miejsc ma inny potencjał, więc należy dopasować lokal gastronomiczny do potrzeb oraz możliwości finansowych lokalnych klientów. W małych miastach często brakuje kameralnego miejsca, w którym można posiedzieć i zjeść coś dobrego. Jeśli jednak miejscowość nie jest bogata, pomyśl o fast foodzie albo food tracku. Szybka przekąska prosto z ulicy zawsze znajdzie swoich amatorów.
5. Nietypowy sklepik
Sklep z oryginalnym asortymentem to ryzyko, ale i duża szansa na powodzenie. Jeśli zaczniesz handlować czymś, czego nie ma w Twoim mieście i trzeba po to dość daleko jechać, możesz odnieść sukces. Jaki biznes sprawdzi się w miasteczku do 20 000 mieszkańców? Na przykład pasmanteria, sklep artystyczny, butik ślubny albo lokal z materiałami wykończeniowymi (farby, panele, tapety, akcesoria).
Podsumowanie
Otworzenie biznesu w małym mieście to wyzwanie, ale i szansa na sukces. Własna firma to powód do dumy oraz wkład w rozwój regionu. Czasem nie warto opuszczać rodzinnego miasteczka, ponieważ to ono, a nie wojewódzka metropolia, stwarza najlepsze warunki do rozwoju kariery.