O wielkich projektach marzy wielu. Niestety u zdecydowanej większości na marzeniach się kończy ponieważ nie wiedzą oni, jak swój plan wprowadzić w życie. Być może, gdyby ta część osób zapoznała się z podstawami dotyczącymi przedsiębiorczości oraz nabrała pewności siebie, nasz rynek wyglądałby dzisiaj zupełnie inaczej.

Nowa firma: nowy start

pomysł na startupStartup to młode, tymczasowe przedsiębiorstwo najczęściej o charakterze technologicznym lub IT (technologia informacyjna), oparte na nowatorskim pomyśle, które z czasem ma okazję przekształcić się w wyspecjalizowaną firmę. Inicjator z reguły nie posiada doświadczenia w biznesie. Aby firma stała się naprawdę znana na rynku, twórca potrzebuje na tyle oryginalnego pomysłu, by zainteresował on całe masy. Przy kreowaniu swojego pomysłu warto zasięgnąć porad innych: ma to być produkt skierowany do pewnej grupy odbiorców, a więc dobrze byłoby znać jej zdanie, przed zainwestowaniem całych oszczędności w przedsięwzięcie. Świetnie byłoby, gdyby nasza grupa składała się ze znanych sobie osób: będą one w stanie swobodnie wymieniać się opiniami i sugestiami. Jeżeli zależy nam poznaniu opinii w większej skali, spytajmy o zdanie szersze grono, np. tworząc anonimową ankietę.

jak prowadzić blogPrzygotowując pomysł swojego startup’u należy być jak najbardziej elastycznym i otwartym. Im lepiej dopracujemy podstawy naszego pomysłu, tym łatwiej będzie nam poczynić kolejne kroki. Mając już swój pomysł, młody przedsiębiorca często grzęźnie w martwym punkcie, ponieważ nie wie jakie działania będą najodpowiedniejsze i jak założyć startup. Kiedy mamy już dopracowany pomysł, i pokrywa się on z potrzebami opinii publicznej, możemy zacząć starać się pozyskać pierwszych klientów.

Dopiero nasz produkt się sprawdzi, możemy zacząć pracować nad marką. Inne podejście do projektu często sprawia, że uwidaczniają się niedociągnięcia, przez które popełniamy kolejne błedy. Nasze pomysły zawsze powinny się opierać na konkretnych argumentach, a my nigdy nie powinniśmy rezygnować ze zdania odbiorcy. Należy również liczyć się z ryzykiem: nie inwestujmy w startup firmy niebotycznych sum pieniędzy, jeśli nie jesteśmy pewni sukcesu. Poczekajmy z inwestycjami do momentu kiedy nasz pomysł zacznie się określać na rynku.

Inwestycja w nowości

Skoro jesteśmy gotowi na nasz start up finansowanie też byłoby mile widziane. Jeżeli posiadamy wystarczająco duży wkład własny, mamy się z czego cieszyć. Jednak co zrobić, kiedy w kieszeni pusto? Jak postarać się o inwestycje w start up? Otóż, pomysłów jest kilka. Najbardziej znanym jest wzięcie udziału w konkursach dla młodych startup’erów.

Organizatorzy przyglądają się dostarczonym pomysłom, by później otoczyć zwycięzcę swoją opieką finansową i doradczą. Innym sławnym sposobem jest crowdfunding- jest to rodzaj dofinansowania mikropłatnościami, przez internautów, którym spodoba się wizja produktu/usługi. W zamian za swoje dotacje otrzymują dowód wdzięczności od pomysłodawcy (np. próbkę produktu). Zyskuje również właściciel: poznaje on opinię na temat swojego „wynalazku”. Możemy również postarać się o patrona dla naszego biznesu: inwestora, gotowego zainwestować określoną sumę pieniędzy w nasz projekt (w zastaw otrzymuje mniejszościowy pakiet udziałów), aż do momentu jego spłacenia.

Pomocy mogą nam użyczyć tzw. Anioły biznesu- prywatni inwestorzy pragnący wspierać młode talenty, często pozostając anonimowymi, lub fundusz venture capital. Start up dla nowych firm bywa rzeczą niezwykle trudną i stresującą dla przedstawiciela. Nawet po ich powstaniu nie możemy spocząć na laurach: musimy pozyskiwać nowych klientów, nie zaniedbując tych stałych. Warto od czasu do czasu „przypomnieć się” swoim klientom, wysyłając im marketingowe wiadomości lub przesyłki PR-owe. Każdy z nich mógłby wyrazić swoje zadowolenie spersonalizowaną przesyłką i dokonać kolejnych zakupów, inwestycji, bądź nawet polecając naszą firmę. Musimy jednak pamiętać, że nikt nie lubi być osaczany, umiar w sprawach marketingowych to podstawa.

To jedynie podstawy. Liczy się również nasza cierpliwość, determinacja, pewność siebie i pasja, którą otaczamy nasz pomysł. Bez tych cech nie będziemy potrafili ruszyć z miejsca naszego projektu: jak przekonać do niego innych, skoro sami mamy co do niego pewne wątpliwości? Stwórzmy podstawy, zorganizujmy strategię, a będziemy w stanie osiągnąć wiele.

Dodaj komentarz

Close Menu