Myślisz o założeniu własnego sklepu? Świetnie! Na pewno zatem wiesz, że, poza znakomitym asortymentem i uprzejmą obsługą, będzie Ci potrzebna także reklama. Dzięki niej potencjalni klienci dowiedzą się o Twoim punkcie i będą mogli wybrać się na zakupy. Jeśli spodoba im się to, co otrzymają, na pewno do Ciebie wrócą. Niemniej jednak, najpierw trzeba wypromować sklep i zachęcić konsumentów do złożenia w nim wizyty. Do tego służy właśnie dobra reklama.
Z tego wpisu dowiesz się, jak rozreklamować sklep internetowy, a jak stacjonarny. Zapraszamy!
Jak wypromować sklep stacjonarny?
Stacjonarny sklep ma ograniczony zasięg. Nikt raczej nie będzie jechał przez pół kraju, aby w Twoim punkcie kupić skarpetki albo szynkę. Z tego powodu, w przypadku sklepów stacjonarnych, trzeba reklamować się regionalnie.
W zależności od tego, co będziesz sprzedawać, możesz postawić na promocję w najbliższym otoczeniu (ulica, dzielnica, osiedle) lub objąć nią całe miasto i jego okolice. Miejscowo będziesz reklamować sklep z łatwo dostępnymi artykułami, np. żywnością. O większą kampanię możesz pokusić się w przypadku bardziej specjalistycznego, rzadkiego asortymentu, np. akcesoriów artystycznych, przyborów dla wędkarzy albo hodowców ptactwa ozdobnego.
Jeśli Twojemu sklepowi nie towarzyszy strona internetowa, postaw na tradycyjne formy reklamy oraz… social media. Przede wszystkim oswój potencjalnych konsumentów z tym, że w konkretnym miejscu niebawem otworzy się sklep. Jak to zrobić? Oklej witrynę i drzwi wydrukami reklamowymi, na których umieścisz ładne grafiki oraz hasła, nawiązujące do Twojego biznesu. Nie zapomnij dodać, co będzie w asortymencie. Dzięki temu klienci już przed otwarciem zainteresują się Twoim sklepem i będą mogli zaplanować jego odwiedzenie.
Stwórz także atrakcyjny post na Facebooka, udostępnij go na swoim profilu oraz zachęć znajomych, by zrobili to samo. Co jakiś czas odświeżaj wpis, aż nadejdzie czas otwarcia punktu. Wtedy ogłoś to na swojej tablicy i dodaj zachętę do odwiedzenia sklepu. Możesz na przykład zaoferować rabat w dniu otwarcia albo drobne prezenty za dokonanie zakupów.
W dniu, w którym uruchamiasz sklep, zatrudnij dwie hostessy, aby rozdały przechodniom zaproszenia do Twojego sklepu. Możesz na ulotce zaznaczyć, że za jej okazaniem, klient otrzyma jednorazowy rabat w dniu otwarcia punktu oraz w ciągu całego, następnego miesiąca. To ciekawa forma reklamy, ponieważ pozostawiasz konsumentowi czas do namysłu i możliwość odwiedzenia Cię w późniejszym terminie. Zaletą jest to, że klient nie traci prawa do skorzystania z promocji!
Aby podtrzymać zainteresowanie klientów Twoim sklepem, co jakiś czas zamieszczaj posty na Facebooku oraz powtarzaj kampanię z ulotkami. Możesz także promować się podczas miejskich wydarzeń, jako jeden ze sponsorów albo ufundować nagrody dla młodych sportowców z regionu. Dzięki temu klienci będą kojarzyć Ciebie i Twój sklep, a to może przełożyć się na realne zyski.
Jak wypromować sklep internetowy?
Reklama sklepu internetowego odbywa się, naturalne, w sieci. Budując sklep, zwróć uwagę, aby był nie tylko funkcjonalny i przejrzysty, ale także dostosowany do pozycjonowania. Pozycjonowanie polega na promowaniu stron www w taki sposób, by zajmowały jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek po wpisaniu w nie określonych haseł – słów i fraz kluczowych. Jeśli chcesz, aby Twój sklep odniósł duży sukces, pozycjonowanie pomoże Ci w dotarciu do świadomości użytkowników internetu.
Kolejną składową promocji sklepu online są publikacje, które mu towarzyszą. Zadbaj zatem, aby informacja o Twoim biznesie znalazła się na różnych blogach, forach i stronach www, które nawiązują do Twojego asortymentu. Uważaj jednak, by nie przesadzić z ilością wpisów ani nie zamieszczać ich w słabej jakości witrynach. Algorytm Google jest czuły na takie czynniki, zatem ostrożnie dobieraj miejsca, w których chcesz zamieścić link do sklepu czy opis jego asortymentu.
Pamiętaj też, by formę wpisów dopasować do regulaminu danej strony. Jeśli na przykład bloger nie życzy sobie linków w komentarzach do swoich wpisów, nie dodawaj ich. W przeciwnym razie Twój odnośnik zostanie usunięty, a Tobie grozi zablokowanie. Ta sama zasada dotyczy forów. Nie łam regulaminu i nie stosuj SPAM-u, a Twoje reklamy powinny być przez długi czas widoczne dla innych użytkowników Internetu.
Co jeszcze możesz zrobić, aby wypromować swój sklep online? Zainstaluj na stronie wtyczki do social media, na przykład Facebooka, Instagrama i Pinteresta (o ile je prowadzisz). Dokładaj starań, by na Twoich fan page’ach i profilach były ciekawe zdjęcia, newsy, konkursy, ciekawostki itp. Zadbaj o to, by klienci nie tylko kupowali u Ciebie różne rzeczy, ale ponadto mieli okazję dowiedzieć się czegoś interesującego. Realizacji tej samej idei służy także blog. Ta forma reklamy cieszy się rosnącym zainteresowaniem, ponieważ pozwala dzielić się wiedzą oraz budować lojalność z konsumentami.
Podsumowanie
Promocja sklepu internetowego i stacjonarnego wymaga opracowania odmiennych strategii oraz zastosowania innych narzędzi. Warto jednak pamiętać, że dobra reklama to tylko część sukcesu. Twoim największym wyróżnikiem powinny być: świetny asortyment, znakomita jakość obsługi oraz przestrzeganie wysokich standardów biznesowych. Tylko połączenie tym wartości z udaną kampanią reklamową pomoże Ci osiągnąć zamierzone cele.